? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, May 17, 2008

Aku Terima Nikahnya : Hasrizal Abdul Jamil

Selesai sudah aku membacanya.....walaupun beliau menggunakan ayat-ayat yang banyak berfalsafah....Alhamdulillah sampai maksudnya kepada aku....mungkinkah kerana aku sudah beristeri atau mungkin pengalaman beliau di awal perkahwinan sama dengan pengalaman aku...?

Oooo....tidak, tidak....lain sama sekali...aku melihat beliau sebagai seorang yang terlalu baik dan selayaknya dipanggil 'ustaz' jika dibandingkan dengan aku yang tidak sebaik beliau....Nak dipanggil 'ustaz'? Jauh sekali.....Sekadar seorang manusia yang cuba mengubah dari menerima kepada memberi. Seperti kata beliau "Erti hidup pada memberi"......masih agak samar dan dalam maksudnya bagi aku. Setakat yang aku fahami daripada catatan beliau, melalui pengalamannya....perkahwinan itu adalah memberi......memberi nafkah...memberi kasih sayang...memberi cinta...memberi segala-galanya.....Adakah aku sudah banyak memberi atau menerima?Hmmm.....Ataupun aku sendiri masih terkeliru di antara keduanya. Sudahkah aku memberikan nafkah...?Kasih sayang...?Segala-galanya.....?Astagfirullah......Ya Allah.....ampunilah aku ini....Sesungguhnya aku hanyalah hambaMu yang lemah...Bimbinglah aku ke arah menjadi hambaMu yang bertanggungjawab kepada keluarganya....Amin...


Catatan beliau berdasarkan pengalaman beliau sendiri dari awal pertunangan, pernikahan dan kisah pahit manis perjalanan kehidupan berkeluarga beliau sehingga kini....Beliau yang bertugas di IJN dan sedang meneruskan Pengajian Sarjananya di UIA bergelut dengan segala macam karenah dan gelagat kehidupan....di samping konflik pelbagai dalam kerjaya dan keluarga. Rasanya bertepatan sekali apabila di akhir-akhir topik buku beliau ini dicatatkan persoalan ini:


Mengapa saya tulis semua ini?

Supaya anak muda yang gatal bercinta di celah cita-cita dapat menampar pipi masing-masing agar celik mata melihat ke depan. Jika menolak zina pun jadi kepayahan, halau dirimu daripada cinta dan perkahwinan. Bosan saya melihat jiwa lemah yang merengek-rengek meminta ihsan.


Jika mahu bercinta, jangan merancang hanya ke pelamin. Masukkan sekali urusan lampin. Kerana rumah tangga bukan Utopia cloud nine. Ia adalah kombinasi suka dan duka.


Namun dalam duka tetap ada bahagia, itulah nikmat hidup berumahtangga. Medan memberi yang paling mulia.

0 comments: