? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, May 8, 2008

Seteguh Tekad: Prof. Dr. Sidek Baba

Seteguh tekad.....sesuai dengan tajuknya...coretan pengalaman dan perjalanan hidup seorang anak Melaka yang sangat bermakna buat semua pembaca. Aku sedang membaca dan menghayati catatan beliau. Sangat berguna dan sesuai sekali dibaca terutamanya para pelajar, pendidik...bakal guru....Tulisannya sangat menarik kerana bagi aku senang dibaca dan difahami. Ya...tulisan berdasarkan pengalaman tentunya sangat berkesan dan mudah sampai mesejnya berbanding tulisan yang dicedok dari idea orang lain.

Alhamdulillah...aku baru selesai baca buku Seteguh Tekad: Prof. Dr. Sidek Baba....atau boleh juga aku gelarkan atau a.k.a kan beliau sebagai 'cikgu' atau 'ustaz'.....kerana beliau sendiri berkali-kali menyatakan bahawa dia begitu selesa dan suka serta tidak kisah sekiranya orang yang kenal beliau memanggilnya begitu.......Sebab beliau sendiri sebenarnya dahulunya seorang bekas guru yang cukup lama berkhidmat dan mengenali dunia persekolahan.....Dengan kecekalan beliau setelah 7 kali percubaan berjaya juga beliau lulus HSC.....ketika itu beliau sudah berkeluarga dan sibuk dengan kerjaya gurunya....Secara separuh masa....beliau terus cuba dan mencuba....Begitu cekal sekali jiwa beliau.......

Aku rasa sekiranya beliau menerima dan menurut kata-kata ayahnya agar berhenti sekolah dan kerja saja sebagai penjaga stor di Kem Terendak.....beliau mungkin tidak seperti beliau hari ini. Di bahagian Tekad Baru buku ini di muka surat49-52....

"Awal pagi esoknya, aku mengekori Abag Dolah, Abang Alwi, dan lain-lain lagi ke Kem Terendak. Aku memakai baju sekolah seperti biasa. Beg sekolah juga kubawa bersama. Sepanjang perjalanan, hati dan perasaanku berbalah dengan minda. Hati masih ingin belajar. Perasaan pula terkenangkan penderitaan ibu dan ayah. Mindaku menjadi serba salah. Hati kecilku ada kala menjadi tidak menentu. Andai aku berhenti sekolah, di situlah berakhirnya perjalanan untuk merubah diri. Andai aku menjadi penjaga stor, tidak banyak bezanya dengan bekerja sebagai penoreh getah. Bezanya ialah menoreh getah pendapatan tidak tetap sedangkan bekerja sebagai penjaga stor mungkin pendapatan lebih sedikit dan tetap pula. Dalam meikir-mikir itu, tanpa disedari basikalku sudah berada di pintu masuk Kem Terendak..Aku tiba-tiba terhenti di luar jalan yang menyimpang ke Kem Terendak. Abang Dolah agak terkejut dengan perbuatanku itu."Kenapa?"tanyanya hairan...."Bang, aku tak jadi ikut abang ke dalam. Aku masih nak belajar, bang." Aku membuat keputusan.

Di situlah bermulanya perjuangan dan perjalanan peningkatan dirinya.....sungguh bermakna sekali keputusan yang beliau lakukan....Begitu baik sekali jika semangat seperti beliau ini dijadikan teladan untuk kita semua...

Bagi sesiapa yang guru tu atau yang nak jadi cikgu memang elok kalau autobiografi ini diteladani.Banyak pengalaman yang boleh dicedok dari beliau....Perhatikan pernyataan beliau ini..."Tidak mencapai keputusan yang baik bukan bermakna seseorang itu bodoh dan tidak berdaya usaha. Bimbingan dan tunjukajar yang ikhlas adalah kunci dalam pendidikan. Kemiskinan boleh menghambat. Membiarkan pelajar tanpa mengerti dan memahami latar hidup mereka juga menyebabkan keciciran".

Hmmmm......sekarang ni musim KPLI.....aku bersediakah untuk menjadi seorang guru....?Berkali-kali aku mencuba.....tidak pernah berjaya....mungkinkah aku tiada ciri pembimbing dan penunjuk ajar yang ikhlas.....?Mungkin ya dan mungkin juga tidak....Adakalanya suatu ketika aku pernah mengajar budak sekolah darjah 4 hingga 6 di sebuah pusat tuisyen....aku mengajar dengan mengharapkan mereka faham dengan apa yang aku ajarkan dan selepas itu aku dibayar wang mengikut jam.....Oh....rasa berdosa pula.....kali ini tahun 2008 adakah aku masih berminat untuk berKPLI?.....

0 comments: