? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, June 15, 2011

Ilham Malaikat atau Bisikan Syaitan

Assalamualaina diucapkan kepada blog aku sendiri...hehe...masuk rumah yang lama ditinggalkan kena bagi salam macam tu...nasibla blog...yang tuannya pun lama sangat tinggal siapa suruh...yang susah aku jugak. Kata laluan sendiri pun dah tak ingat...

2011 tahun ketiga aku dengan GE. Aku masih bernafas. Alhamdulillah. Entri aku 'Ilham Malaikat atau Bisikan Syaitan" sebenarnya tercetus sejak dua tiga hari kebelakangan ni. Bila? Selalunya ketika memandu semasa perjalanan balik kerja dari Pasir Gudang ke Skudai. Aku sendiri tidak pasti, adakah ianya ilham ; selepas memandang ke langit, turun ke bumi, teringat, aku pasti mati. Dan, sekejapan sahaja, gementar yang melintas di hati aku lesap apabila datang ingatan-ingatan aku pada perkara-perkara yang aku (kononnya minat); download movie ipad2, iphone4...dan macam-macam. Aku melayan sahaja perkara-perkara tu sebab memang aku suka pun.

Pernah banyak kali aku alami, habis kerja, aku tidak terus solat Asar di tempat kerja. Alasan (Bisikan Syaitan yang aku persetujui) - (lemahnya iman aku), "Sempat je solat kat Petronas Pusat Bandar atau Lebuhraya Pasir Gudang tu..". Aku tengok jam, "Owh, awal lagi..." Dan lintasan seperti ini "Ha'ah sempat lagi la....takpa..."..Dan ketika aku melangkah menuju ke kereta, ada lintasan lain datang "Eh, kau tak tahu apa nak jadi kat kau sepanjang perjalanan ke Petronas sana tu, jalan sesak ke, kau kemalangan ke...? Datang pulak kata-kata "Mana ada....takda apa-apa kot..."

Di ketika yang lain, waktu-waktu subuh. Terbangun dari tidur, "Ah...awal lagi...kejap la". Aku pun tidak pasti, sama ada diri aku atau pun aku sendiri yang bersetuju dengan kata-kata bisikan tu....Kemudian, dalam tidur tu ada pulak mimpi yang menyenangkan...terbawa-bawa...jauh ke dalam dunia mimpi...hingga ada sesuatu di dalam mimpi tu sendiri yang menyebabkan aku tersedar dan terus bangkit untuk subuh. Masyaallah...tapi inilah realiti yang aku alami sendiri. Yang pasti, memang melekakan.

Lintasan-lintasan yang baik mungkin daripada jiwa kita yang baik dan kata-kata yang memperdayakan mungkin dari nafsu kita dan juga syaitan. Kenalah pandai-pandai benteng akal dengan iman, dek ikutkan nafsu, menyesal sendiri di kemudian hari.

0 comments: