? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, April 16, 2010

NG Magazine

Seronok? Memanglah. Apa yang seronoknya? Sebenarnya sudah lama aku cuba untuk mendapatkan majalah National Geographic. Awal-awal dahulu, ketika belajar di sekolah berasrama penuh di Ipoh, Perak, jika aku ternampak majalah NG di kedai-kedai buku atau majalah, pasti aku tidak melepaskan peluang untuk melihatnya walau sekejap. Banyak sebab yang menarik di dalam majalah NG. Paling utamanya, gambar-gambar yang dipaparkan sungguh jelas dan terperinci. Kemudian, artikel yang ditulis oleh pengarang untuk setiap gambar begitu mendalam dan melebihi apa yang dipampang oleh gambar itu sendiri. Susunan-susunan perkataan dan ayatnya begitu kreatif.

Tetapi, ya, seperti biasa tidak sempat satu artikel aku habis membacanya, terpaksalah aku meletakkannya kembali di rak. Hati mahu tetapi...mungkin ketika itu harganya agak mahal bagi aku untuk membelinya. Apakan daya...Duit biasiswa yang ada perlu digunakan untuk keperluan yang lain.

Ketika berada di U, hobi itu masih sama, masuk kedai buku atau majalah, majalah NG dibelek-belek, dibaca-baca sepintas lalu, kemudian beralih ke majalah lain. Hmmm....dalam hati, "Kenapalah majalah ni mahal sangat...kalau lima ringgit pasti aku beli". Harganya lebih kurang sama mahal dengan Reader's Digest; ~RM15.

Hari ini, dua tahun kebelakangan, sudah banyak majalah NG yang mampu aku beli. Mungkin selama ini, kedai-kedai buku atau majalah memang sudah lama pun menjual majalah-majalah seperti NG dengan harga lelong. Senaskhah dengan separuh harga atau satu naskhah berkembar dengan suku harga asal. Bergantung kepada tahun keluaran majalah NG tersebut. Syukurlah, berpeluang juga aku untuk memiliki majalah elit seperti itu, walaupun agak terkebelakang sedikit informasi yang diberikan, tetapi asalkan ianya masih relevan dengan situasi semasa hari ini. Perbezaan setengah tahun atau setahun, tidaklah begitu ketinggalan rasanya. Setiap isu yang dipaparkan, sentiasa berkembang setiap masa untuk tahun seterusnya.

Aku fikir, setiap perkara yang disiarkan di dalam majalah NG begitu berguna untuk semua peringkat usia. Aku yakin jika anak-anak remaja didedahkan dengan majalah NG, mereka akan terdedah secara positif bagi setiap aspek kehidupan di seluruh dunia; alam persekitaran, manusia, aspek ekonomi, gejala penyakit dan lain-lain. Mereka mampu untuk menjadi lebih sensitif dengan dunia persekitaran mereka secara global. Bahkan, segala informasi yang mereka dapatkan daripada majalah NG amat bagus untuk dimanfaatkan untuk pembelajaran di sekolah mereka. Hanya tinggal daya usaha mereka sendiri sahaja. Tanpa usaha dan minat, tidak ke mana. Bukankah bagus kalau hobi seperti ini boleh diperkukuhkan lagi ketika aku di awal remaja? Hmm...hal itu terpaksa aku abaikan. Apa yang penting, aku teruskan dengan apa yang aku ada dan apa yang aku lakukan sekarang ini.

0 comments: