? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, April 19, 2008

Jibam

"Sebelum kau sumbat lubang itu, tebuan tak sengat ke?". Aku dah jampi Wo." "Kau baca apa?" "Rahsia". Antara petikan dialog di dalam buku Jibam a.k.a Asraf Suman. Walaupun cerita ni dah lama keluar tulisan Ujang tapi adalah baru bagi aku......Sangat menarik cerita tu....


Anak Suman...
Jibam, Jibam!
Dengarlah lagu....
Jibam, Jibam!
Kunyanyikan...hanya untukmu..
Gemuk pendek....mata juling....kepala kecil....
macam babi...oh
Jibam, Jibam...!
Anak Suman...!
Dengarlah lagu.....
Jibam, Jibam...!
Kunyanyikan..... hanya untukmu.....

Memang sedih lagu tu...bila baca cerita ni seperti gambaran kisah hidup sebenar....kisah suka duka hidup bermasyarakat. Akibat ketamakan harta dunia...rakan @ sahabat yang disangka akrab menjadi seteru paling terkutuk....Hak milik (tanah) rakan sendiri dirampas dengan cara yang sangat keji.

Angkara Sudin (Tuk Ngah) yang tidak mengenang budi, mementingkan diri, dan tamak....sanggup membunuh rakan nnya sendiri (Suman) semasa mereka mencari rotan di bukit. Sanggup mengkhianati dan melupakan budi yang diberikan Suman kepadanya. Sebelum kejadian pembunuhan berlaku di hutan tu.....Sudin tertusuk duri belulang di tapak kakinya. Dikatakan duri belulang adalah berbisa. Suman dengan penuh simpati dan tanggungjawab menggunakan kebolehan mengubatnya dengan dengan ayat Al-Quran dan ramuan daun herba (daun jepun).....dan luka Sudin sembuh dan hilang dengan begitu cepat. Angkara ketamakan Sudin....sanggup dia menerkam dan menolak Suman yang ketika itu sedang sibuk memotong rotan di tepi gaung. Suman yang tidak sempat berbuat apa-apa terus jatuh dan badannya tertusuk ceracak-ceracak buluh meruncing di dasar gaung. Demi menghilangkan bukti....Sudin membuang semua barang-barangnya termasuk peralatan Suman dan juga bajunya sendiri ke dalam gaung dan terus pulang ke rumah dengan rasa puas dan bangga. Dengan sangkaan kejahatannya itu tertutup dengan helah begitu.

Namun gara-gara kesilapan bodohnya sendiri, setelah tiga tahun berlalu....terbongkar jua rahsia jenayah Sudin. Tengkorak arwah Suman bersama-sama barang-barang merotan (parang serta pakaian) dijumpai oleh orang kampung. Bersama-sama barang-barang tersebut....turut djumpai kad pengenalan diri si Sudin.....bodohnya dia... Apa yang difikirkan?Oh ya..Sudin kira tiada siapa akan menemukan mayat Suman sampai bila-bila pun.....difikirkan tiada siap yang akan sampai ke kawasan gaung tersebut.....

0 comments: