? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, June 26, 2008

Belajar tak berhenti...

27 Jun dah hari ini...Namun kerja perlu diteruskan seperti biasa. Dan hari ini aku dapat belajar lagi perkara baru. Kalau kita tidak arif tentang sesuatu perkara..iya bertanyalah. Lebih-lebih lagi itu memang menjadi tugas kita. Kejap ya...tadi aku diperlukan untuk melihat bacaan bagi absorbance untuk air sisa sintetik tekstil di awalnya iaitu selepas pewarna tekstilnya ditambahkan. Iya...memang aku pernah melihat bagaimana Shimadzu Spectrophotometer itu dioperasikan untuk melaksanakan kerja itu. Ketika itu aku hanya sebagai pemerhati sahaja. Kurang peduli sangat masa itu sebab tiada keperluan. Tup-tup...hari ini aku perlu melakukannya sendiri. Hmmm....percubaan aku untuk melakukannya sendiri tidak berjaya rupanya. Aku perlukan 'guru'. Siapa ya yang boleh menjadi penunjuk aku kali ini? Memang perlu sangat.'Merantau'lah aku ke lubuk 'MP2'....ramai anak-anak Bio di sana yang boleh aku rujuk. Aku pilih Faiz...dia kurang pasti lalu aku 'dipasskan' kepada Shelina a.k.a Shena.

Dari mula sampailah aku betul-betul faham dan boleh melakukan sendiri operasi spektrum tu aku ditunjukajar oleh Shena. Alhamdulillah...aku tidak 'tersesat' kali ni. Selebihnya pandai-pandailah aku 'belek-belek' sendiri. Yang paling penting pembuka jalannya aku perlu tahu. Thanks to Shena.. Semoga Allah menambahkan ilmu padanya.Jasamu dikenang.

Itulah seperti topik aku kali ni...sebenarnya dalam hidup kita ini...pembelajaran itu tidak pernah berhenti...bila-bila sahaja kita pasti akan menemukan dengan sesuatu yang baru. Walaupun ia mugkin enteng di mata orang lain tapi tidak dimata kita yang memerlukan pengertian samada melalui penerokaan sendiri atau pun dengan bertanya dan belajar daripada orang lain...Mungkin kita sendiri pun kadang-kadang akan dijadikan rujukan untuk bertanya.Tugas kita hanya berikan tunjuk panduan dan selebihnya terserahlah pada empunya diri. Bagi aku sendiri adalah menjadi suatu kelegaan jika dapat menolong mereka menghuraikan kebuntuan dan ketidakjelasan mereka dalam perkara-perkara yang aku tahu tapi mereka tidak tahu. Terus terang aku katakan, jika aku sendiri tidak tahu aku tidak akan berani memandai-mandai menunjukajar orang lain. Itu jahat dan bodoh namanya.

0 comments: