? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, June 5, 2008

Harga Petrol Naik Lagi...

Pagi ni dengan kejutan baru ...harga minyak petrol dan diesel naik lagi. Apa sudah jadi sekarang. Sebenarnya berita kenaikan ini sudah pun diumumkan semalam oleh PM, cuma pagi ini aku cuba mencari berita di internet untuk mengetahui perkembangan terbaru. Dengan kata kunci 'Harga Petrol naik 78 sen' aku terus dibawa ke laman malaysiakini. Kata kunci yang aku gunakan memang menepati topik utama berita di laman tersebut. Ahh....apa sudah jadi? Harga naik mencanak-canak sejak 2004. Kenaikan sebanyak 40.6% ini begitu drastik. Memang drastik. Perasaan aku? Aku cuma terfikir atau teringatkan perancangan Kak Wani untuk bercuti di JB. Hmmmm....nampaknya mereka perlu membuat perkiraan semula kos perjalanan Shah Alam-JB, JB-Shah Alam. Dan aku pula berkira-kira dengan isteriku tentang jurang perbezaan harga lama dan harga baru petrol. Kalau tempohari kereta kancil aku JES6230 itu mempunyai tangki untuk lebih kurang 25L petrol dengan harga RM46(RM1.92/L) kini aku terpaksa berat hati untuk mengisi penuh dengan harga RM64.70. WoooW...wow..wow!!! Trademark Celcom....Woooooooooooo!!!!!

Terus aku terkira dengan perjalanan/perbelanjaan ulang alik aku ke tempat kerja baru di Pasir Gudang.Lebih baik pindah kata aku kepada isteri.....Kalau satu minggu RM64.70 sebulan sudah mencecah lebih RM258.75. Apa daya aku untuk melarang kenaikan menggila ini. Aku pasti perkara ini sedang menjadi topik perbualan pakcik-pakcik, makcik-makcik, encik-encik, pegawai-pegawai di mana-mana. Semestinya. Sebanyak mana pun bercakap...harga sudah dinaikkan. Hidup perlu diteruskan. Impak kenaikan harga petrol ini sudah tentu memberikan kenaikan susulan harga komoditi lain. Kita tunggu dan lihat sahajalah. Wah....aku di mana? Mahu lari ke mana? Minyak petrol kereta aku itu perlu diisikan jua.....Harga barang naik pun apa kuasa aku untuk mengelaknya, Hdup kena diteruskan. Kerja harus dijalankan. Sampai bilakah harga minyak ini akan terus begitu hingga diturunkan semula?Mungkinkah akan diturunkan semula?Wallahualam...