? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, July 5, 2009

Menulis?

Sekian lama aku membaca dan menelaah buku-buku yang dibeli, dari buku novel, fiksyen, motivasi dan keagamaan....kekadang pernah juga aku terfikir, bagaimana mereka menulis ya? Sekarang aku pun menulis. Tetapi apa yang aku bakal tulis sudah tentunya tidak sama dengan apa yang mereka tulis. Kagum juga dengan mereka yang telah berjaya menulis pelbagai jenis buku. Terutama sekali jenis motivasi. Kebanyakan buku motivasi selalunya ditulis berdasarkan pengalaman jerit perih penulis itu sendiri mengejar dan mencari kejayaan dalam hidup mereka. Kata orang, dengan membaca dan mengikuti kejayaan orang lain mampu memotivasikan diri kita sendiri insyaAllah.

Salah satu buku yang menarik adalah tulisan Prof. Dr. Sidek Baba. Tulisan pengalaman beliau bermula zaman kanak-kanaknya hinggalah beliau berjaya sebagai seorang pendidik bertauliah. Sepanjang aku mendalami pengalaman hidupnya ketika remaja, sesekali aku sendiri mengimbas kembali, cuba menyamakan situasi persekolahannya dengan persekolahan aku dahulu. Ya, amat jauh bezanya.

Kalau beliau begitu sukar untuk menaiki bas ke sekolah dek susahnya menyediakan belanja tambang bas, aku pula jauh amat beruntung, kerana jika tidak dapat naik bas sekolah untuk ke sekolah, aku masih ada pilihan dengan mengayuh basikal tua aku untuk ke sekolah. Ini ketika aku sekolah menengah rendah. Itu pun cuma berulang alik untuk lebih kurang 7 kilometer sahaja. Jauh bezanya. Beliau pula lebih 80 batu (jika tidak silap). 80 batu, bukan kilometer.

Ketika di sekolah pula, bahasa pengajaran adalah Bahasa Melayu. Untuk semua matapelajaran kecuali Bahasa Inggeris. Beruntungnya aku dan rakan-rakan aku yang sezaman. Matapelajaran Matematik dan Sains diajar menggunakan Bahasa Melayu. Bersyukur sangat kerana aku dan rakan-rakan sudah melalui semua itu. Tetapi situasi ini tidak berlaku pada zaman Prof. Dr. Sidek Baba. Ketika beliau di menengah rendah, matapelajaran Matematik (matapelajaran yang paling sukar baginya) diajar menggunakan Bahasa Inggeris. Ketika itu dia memasuki sekolah inggeris atas nasihat rakan ayahnya yang tahu potensi diri beliau. Caci maki dan cercaan guru yang mengajar kekadang mematahkan semangat juang beliau untuk meneruskan usaha untuk belajar. Mungkin benar juga, dek kerana tidak ada asas bahasa inggeris, beliau menerima nasib sedemikian. Anak kampung, ayah hanya kerja kampung, imam surau (jika tidak silap).

Aku pula lain kisahnya. Beruntungnya aku. Seperti yang aku nyatakan, Bahasa Melayu adalah bahasa utama pengajaran dan pembelajaran. Tidak ada sebarang masalah bagi aku dan mungkin juga rakan-rakan aku yang lain. Sekolah menengah aku dulu di Sekolah Menengah Tendong, Tendong, Pasir Mas, Kelantan. Tiga tahun aku di menengah rendah di sana. Ketika di menengah rendah, sembilan matapelajaran didaftarkan untuk melayakkan aku menduduki Penilaian Menengah Rendah tahun 1996. Matapelajaran kegemaran? Matematik, Sains dan Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) (Pilihan Pertanian) dan tidak ketinggalan Bahasa Inggeris. Kesemua matapelajaran ini menjadi kegemaran aku mungkin kerana saling perkaitan antara satu sama lain. Matematik dan Sains berguna ketika matapelajaran KHB. Adapun bahasa inggeris pula sesuai untuk kesemuanya. Kenapa? Kerana, ketika aku di tingkatan dua, ketika itu Tingkatan 2S1 (Sains Pertanian 1), apabila tiba waktu bahasa inggeris, perasaan seronok dan takut datang serentak. Sebabnya, guru aku ketika itu Puan Cheam Poh Pang, agak garang ketika mengajar. Beliau suka memanggil muridnya untuk bercakap dalam bahasa inggeris. Tetapi bagi aku, aku anggap ianya sebagai cabaran. Aku cabar diri aku sendiri untuk bercakap dengan beliau dalam bahasa inggeris. Kesannya, sampai sekarang aku terkenang saat aku didenda Puan Cheam kerana tersilap menjawab soalannya dalam bahasa inggeris. Hingga kini, impak positif nampak sehingga seluruh perjalanan kerjaya aku.

Aku pula dari mana datangnya asas bahasa inggeris aku? Aku sendiri tidak sedar. Terima kasih kepada mek (ibu aku) kerana begitu banyak memberi dorongan untuk aku terus belajar dan belajar. Kerana itulah (insyaallah) aku diberikan Allah keinginan untuk belajar dan menggunakan bahasa inggeris. Belajar sendiri, ingin tahu sendiri. Ianya bermula melalui menonton siri kartun di televisyen. Seronok memang seronok menonton siri kartun. Memang lumrah seorang budak seperti aku ketika itu, aku menonton kartun. Apabila masuk alam menengah rendah pun aku masih dengan kegemaran menonton kartun. Tetapi, satu kelainan yang aku lakukan adalah, jika aku sempat 'menangkap' satu perkataan bahasa inggeris yang aku tidak pernah dengar, aku akan 'simpan' dulu dalam ingatan aku untuk semakan kemudian. Maksud aku selepas siri kartun tersebut habis. Selepas itu, kerja aku adalah membelek kamus. Ya, kamuslah alat utama penterjemah bahasa yang sangat berguna bagi aku. Ini berlaku kerana sifat ingin tahu untuk diri aku sendiri. Apabila aku tahu makna perkataan tersebut, seperti ada rasa gembira dan seronok untuk menonton lagi. Mungkin bagi orang lain, lain caranya. Terpulanglah. Untuk matapelajaran Sains, sesekali ketika guru mengajar, ada juga masanya guru aku memang terpaksa menggunakan perkataan bahasa inggeris bagi terma yang spesifik. Bagi aku tidak menjadi masalah. Seperti yang aku katakan, dengan rasa suka hati sendiri, aku cuba 'menyusahkan' diri untuk mengetahui terma tersebut dalam bahasa inggeris. Pertanyaan 'Kalau bahasa inggeris, perkataan ini bunyinya macam mana?'. Begitulah dengan sifat ingin tahu aku. Berkawan dengan kamuslah kerja aku.

Kadang-kadang ada juga yang menjeling. Ada juga mulut yang mengata. Sudah hafal satu kamus ke? He he he....tidak pernah rasa malu dan terkesan pun dengan semua itu. Yang penting aku dapat apa yang aku cari. Tidak salah apa pun. Apa yang penting kita tahu apa yang kita mahu dan apa yang kita cari. Jika matapelajaran bahasa inggeris pula, waktu diberikan tugasan mengarang esei, terasa amat berat. Tetapi aku memang dipaksa untuk menyiapkannya. Dengan keterpaksaan, mampu juga aku menulis esei bahasa inggeris.Boleh kira okey sahajalah.Semuanya datang dari dalam diri aku sendiri. Jika aku hendak berjaya kenalah aku berusaha. Itu sahaja caranya. Jika aku tidak membuka kamus, sampai bila pun aku tidak akan memahami bahasa inggeris.

1 comments:

othman ahmad78 said...

salam jani, seronok nampak menulis blog sekarang.baguslah.bestlak baca entri ko kali nie.mengimbau kenangan masa skolah dulu2...bab blaja BI ni,aku mula memaksa diri cintakan BI bila mula-mula bekerja partime waiter tahun 2004 kat Royal Selangor Club.Kat club elit,faham2 jela kan.Ahli kelab semua speaking london la,aku apa lagi terpaksa jugakla cakap walaupun broken.haha.last2 tahap penguasaan BI aku kira bolehla jika dibandingkan form 5 dulu.waktu tue nak cakap BI malu, akhirnya SPM 2005, BI aku failed.