? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, July 15, 2009

Too much.

Setiap kali aku pergi dan pulang dari kerja, sentiasa ada sahaja idea terlintas di minda aku. Selalu aku terfikir 'Aku patut simpan idea ini semua, nanti boleh dijadikan topik entri di blog'. Tetapi, dengan kelamaan perjalanan pulang dan pergi ke tempat kerja, sentiasa aku tidak dapat 'membelek' semula idea-idea yang pernah melintas di fikiran aku di awal perjalanan aku. Adakah aku sengaja atau sememangnya perkara biasa yang berlaku kepada semua orang? Rasanya tidak. Aku mampu memastikan idea-idea yang pernah datang untuk kekal, cuma disebabkan minda aku sendiri yang tidak bersungguh-sungguh untuk mengekalkannya dengan mengingati dan menyimpannya di minda separa sedar aku.

Terlalu banyak perkara yang aku mampu ingat, hanya perlu tentukan yang mana perlu dan penting didahulukan. Inilah yang sepatutnya aku cuba lakukan. Pertama, ketika berada di jalan raya, seringkali aku perhatikan, ada segelintir pemandu kenderaan yang agak mementingkan diri sendiri. Ops, sebelum aku menuding jari kepada orang seperti itu, adakah aku sendiri adalah orang yang mementingkan diri sendiri? Cukuplah setakat ini, kerana aku tidak dapat menipu diri sendiri. Kekadang, aku pun melakukan kesilapan yang sama. Jadi, lupakan sahaja.

Perkara lain yang mungkin menjadi tanda tanya adalah, sampai bila bas-bas kilang, bas-bas sekolah, kenderaan berat yang mengeluarkan asap hitam akan berterusan berada di jalan raya?Bukankah Jabatan Perkhidmatan Jalan (JPJ) sudah mengeluarkan amaran bahawa kenderaan seperti itu tidak boleh berada di jalanraya sebelum melepasi ujian pembebasan asap hitam? Adakah nombor aduan 1800 yang ditayangkan disetiap kenderaan tersebut benar-benar berfungsi sebagaimana sepatutnya? Bagi aku, ianya adalah tidak berguna sama sekali. Jika ia berfungsi, sudah tentu kenderaan seperti itu tidak berada di jalan raya.

2 comments:

othman ahmad78 said...

Biasala tu, Jabatan Pengangkutan Jalan(JPJ) tak sempat nak monitor semua kesalahan kenderaan. Yang penting diorg dah tetapkan peraturan. Tinggal nak kuatkuasakan undang-undang je yang sedikit susah.

Anonymous said...

btul..btul..