? ??????????????March of The Dandelions? ????? ?????? ???Rating: 4.8 (5 Ratings)??11 Grabs Today. 1729 Tot
al Grabs. ??????Get the Code?? ?? ?????When I Fall Again? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??10 Grabs Today. 819 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Green Spring? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, July 16, 2009

Frasa Ini Bagus!!

Aku begitu teruja sekali membaca Hikayat Abdullah Edisi Semi Klasik oleh Hamzah Hamdani. Seperti biasa, peringkat permulaan adalah pengenalan kepada pencerita; Munsyi Abdullah Bin Abdul Kadir seorang guru bahasa dan penulis berketurunan Arab-India. Ayat seterusnya ini aku petik dari sinopsis buku.

Ramai sarjana berpendapat bahawa beliau adalah bapa kesusasteraan Melayu moden. Kritikan Abdullah yang tegas adalah terhadap sikap bangsa Melayu yang tidak menghargai bahasanya sendiri. Bahasa Melayu sebagai bahasa ibundanya dianggap tidak perlu dipelajari. Walaupun beliau berketurunan peranakan Arab-India, namun beliau gigih mempelajari bahasa Melayu di samping mempelajari bahasa Tamil, Hindustan, Arab, Cina dan Inggeris.

Terdapat banyak nasihat disampaikan melalui tulisan beliau ini. Frasa yang ingin aku catatkan ini adalah diambil dari Bab 9: Kolej Anglo:-

"Tuan, saya orang bodoh. Budak yang tidak berilmu bagaimana boleh menjadi guru, tuan? Menjadi guru itu bukannya mudah. Dia harus ada lima perkara. Pertama, ada ilmu pengetahuan. Kedua, jangan sombong dengan ilmunya. Ketiga, bersabar terhadap kesalahan dan kebodohan orang lain, serta menanggung kesusahan. Keempat, mengetahui setiap perkataan yang diajarkannya, iaitu tahu dari mana asalnya dan tahu bagaimana hendak menggunakannya. Kelima, rajin berusaha. Jika ada lima syarat ini, bolehlah dia menjadi guru."

Ungkapan ini disampaikan oleh Abdullah ketika beliau diminta oleh seorang paderi inggeris, Tuan Milne untuk mengajarkannya bahasa melayu.

Ketika membaca ungkapan ini, aku mengembalikannya kepada diri aku sendiri. Mampukah aku untuk menjadi seorang guru? Terlalu banyak yang aku tidak tahu, bagaimana mahu aku mengajar orang lain. Mampukah aku bersabar dengan kesalahan dan kebodohan orang lain? Mungkin boleh bersabar sedikit tetapi jika dengan orang yang kesalahan dan kebodohan tegar, sanggupkah aku nanti? Insyaallah, aku mampu bersabar terutama untuk membimbing dan mendidik isteri dan anak-anakku nanti.Amin.

0 comments: